Gezond eten voor kinderen – groenten verstoppen

Help mijn kind eet geen groenten!

Het kan je tot wanhoop drijven als je kind weigert groenten te eten en te proeven. Je hebt vast al honderden tips gekregen en je weet het allemaal al. Dat je je kinderen kan laten helpen met koken, dat kinderen een smaak tien keer moeten proeven voor ze hem lusten, dat je gezichtjes kan maken van worteltjes en tomaatjes. En dan heb je nog de komkommerkrokodillen. O ja en dat je niet moet dwingen, het gezellig moet maken aan tafel, zelf het goede voorbeeld moet geven enzovoort.

Deze tips zijn allemaal waar. Toch helpen ze meestal niet om gezond eten voor kinderen ook daadwerkelijk in de kinderen te krijgen. Daarom gaan we je helpen groenten te verstoppen in kindvriendelijke maaltijden, zodat je kroost toch wat gezonde groenten binnenkrijgt.

Gezond eten voor kinderen. Wat heb je nodig?

Een staafmixer en groenten zonder uitgesproken smaak zoals bloemkool, courgette, sperziebonen, wortel, pompoen, doperwten en zoete aardappel. Ook spinazie, tomaat en andere groenten kunnen soms werken als de kleur en structuur goed is. Aan sauzen kan je gepureerde peulvruchten toevoegen met dezelfde kleur.

Wat gaan we doen?

Koken, pureren en verstoppen. Het uitgangspunt is het eten dat je kind wel lekker vindt. Hieraan kan je langzaam groenten toevoegen. Lust je kind bijvoorbeeld wel pannenkoeken? Dan gaan we groenten toevoegen in pannenkoeken. Lust je kind alleen kale rijst? Dan gaan we een gedeelte van de rijst vervangen door bloemkoolrijst. Lust je kind pasta? Dan gaan we experimenteren met verschillende groenten in pastasauzen. Eet je kind echt alleen brood met chocopasta? Dan voegen we groenten toe aan brood. Alle kleine veranderingen zijn winst.

Waar gaan we op letten?

Smaken, structuren en kleuren. Wanneer de lievelingsmaaltijd van je kind opeens knalgroen is in plaats van geel, gaat kindlief het waarschijnlijk niet eten. Wanneer de maaltijd ietsje meer oranje is maak je meer kans, omdat dit minder opvalt. Wees creatief. Verander smaak en structuur niet teveel. Leef je in in je kind. Elk succes, hoe klein ook, smaakt letterlijk naar meer. Als je creatie geen succes is kan je het beste eerst weer een keer de maaltijd maken zoals je altijd deed, voordat je een nieuwe poging doet.

Groenten verstoppen in pastasaus

Als je kind pasta met rode pastasaus lust ben je een gezegend mens. Je kan twee keer per week een pastasaus vol gepureerde groenten maken. Belangrijk hierbij is dat je de kleur en structuur niet teveel verandert. Eet je kind wel de pasta met de gladde rode saus maar legt het de stukjes groente apart? Pureer dan vooral rode en oranje groenten door de saus. Gebruik aan het begin niet teveel prei en ui, want dat beïnvloedt de smaak en structuur teveel. Begin bijvoorbeeld met een beetje rode paprika, wortel, pompoen. Kook de groenten goed zacht en pureer ze zo glad mogelijk.

Gezond en leuk combineren
Je kan natuurlijk wel gezond en leuk combineren. Voeg groenten toe aan de pastasaus en maak er een leuk bordje van.

Groenten verstoppen in pasta

Eet je kind alleen kale pasta? Kook de pasta dan gaar in water met wat gepureerde groenten. Gebruik groenten die veel water bevatten zoals courgette, komkommer of tomaat. Een andere tip is om bloemkool te koken en te pureren en een klein beetje van dit mengsel door je pan pasta te roeren. Je hebt dan pasta met een onzichtbaar groentesausje.

Groenten verstoppen in gehakt

Aan gehakt kan je veel verschillende groenten toevoegen. Als je de groenten maar kookt en pureert en niet teveel toevoegt, want anders vallen je ballen uit elkaar. Wat dacht je van gehakt met een beetje gepureerde doperwten of linzen? Of gehakt met een klein beetje gepureerde spinazie? De groenten voeg je toe aan het nog rauwe gehakt.

Groenten verstoppen in jus

Aan jus kan je een klein beetje gepureerde bruine bonen toevoegen. De structuur wordt ietsje anders, gebruik daarom niet teveel en zeef zonodig de schilletjes uit het mengsel.

Groenten verstoppen in rijst

Wanneer je kind gekookte rijst lust kan je proberen een klein gedeelte van de rijst te vervangen met bloemkoolrijst. Dit is bloemkool in zulke kleine stukjes geraspt dat het dezelfde vorm als rijst heeft. Je kan deze bloemkoolrijst kant- en klaar kopen, maar ook zelf maken. Let erop dat je de bloemkoolrijst wel kort kookt zodat deze minstens zo zacht als de rijst wordt.

Een andere tip is om bloemkool te koken en te pureren en een klein beetje van dit mengsel door je pan rijst te roeren. Je hebt dan rijst met een onzichtbaar groentesausje.

Je kan ook de rijst gaarkoken in water met gepureerde groenten voor gezond eten. Gebruik groenten die veel water bevatten zoals courgette, komkommer en tomaat.

kinderen spelen de hele dag
Kinderen spelen, leren en groeien de hele dag door. Zorg dat ze gezond eten binnenkrijgen!

Groenten verstoppen in pannenkoeken

Voeg aan je beslag een beetje gepureerde bloemkool of courgette toe. Wanneer je kind op pannenkoekengebied al wat meer uitdaging aankan kan je hartige pannenkoeken bakken met bloemkool en kaas. Onder dit artikel vind je het recept.

Groenten verstoppen in spinazie ala crème

Opvallend veel kinderen lusten wel spinazie ala crème uit de vriezer. Lekker vet, zout en structuurloos. Een eerste tip is om een gedeelte van de spinazie ala crème te vervangen door fijngesneden bladspinazie uit de vriezer. Het blijft dan spinazie maar je kan het zout en het vet verminderen. Wanneer je andere groenten wil gaan verstoppen in je spinazie kan je courgette gebruiken of doperwten. Verstop niet teveel de eerste keer.

Groenten verstoppen in soep

Lust je kind een soort soep maar laat het de stukjes groenten in de kom liggen? Maak dan je vertrouwde recept en voeg wat gepureerde groenten toe. Wanneer je kind tomatensoep lust of pompoensoep ben je een gelukkig mens. Hier kunnen veeeel groenten in.

Groenten verstoppen in patat

Wanneer je kind patat lust kan je proberen patat van bijvoorbeeld zoete aardappel te maken. Ook groentefriet gemaakt van wortel, gele wortel, knolselderij en koolraap is kant- en klaar te koop bij de supermarkt. Het vertrouwde sausje erbij en wie weet heeft je kind weer wat groenten achter de knopen.

Groenten verstoppen in eten uit pakjes

Wanneer je kind eten uit een pakje lust moet je dit pakje waarschijnlijk aanmaken met water. Vervang een gedeelte van dit water met groentesap of gepureerde groenten zoals courgette, of komkommer.

Groenten verstoppen in pizzabodem

Lust je kind pizzabodem? Gebruik dan voortaan een pizzabodem met 40 procent groenten. Je kan deze tegenwoordig kant-en-klaar kopen bij de supermarkt in verschillende smaken. Wij zouden beginnen met de bloemkool of courgette variant. Je kan ook creatief zijn en zelf groenten toevoegen aan je eigen gemaakte deeg. Bloemkool is het makkelijkst om mee te beginnen.

Begin langzaam met groenten verstoppen en bouw het steeds iets op zodat je kind het niet direct vies vindt.

Gezond eten – wat te doen als iets lukt?

Juich niet te hard als iets lukt. Leg je kind niet uit waar hij ‘ingetrapt’ is, maar maak het recept een week later nog een keer. Gebruik groenten die je kind (al) wel lust als basis. Laat je inspireren en denk verder. De mogelijkheden zijn legio als je creatief bent. Denk bijvoorbeeld ook aan groenten verstoppen in brood, cake en koek. Geef niet op en word niet te boos. Uiteindelijk wil je je kind meegeven dat eten goed èn gezellig is.

gezond eten voor kinderen
Sommige volwassenen lusten geeneens sla! Geef het goede voorbeeld want gezond eten voor kinderen is super belangrijk voor de gezondheid van je kind.

Simpel bloemkool-kaas-pannenkoek recept

100 gram bloemkool * 2 eieren * paar eetlepels geraspte kaas

Maal de rauwe bloemkool fijn. Het makkelijkst is een keukenmachine, maar een rasp, staafmixer of mes kan ook. Meng hier de kaas en de eieren doorheen. Maak kleine hoopjes van dit ‘beslag’ in een koekenpan en bak deze gaar. Voor de volwassenen zou een beetje peper, peterselie of hummus erbij heerlijk zijn, maar de moeilijke eters lusten liever zonder.

Wanneer dit een succes is kan je natuurlijk gaan variëren.

Niet genoemde tips voor producten die je bij de supermarkt kan kopen:

  • Groentenburger van de vleesafdeling
  • Vissticks met toegevoegde groenten uit de vriezer
  • Courgetti. Dat is courgette in de vorm van Spaghetti.